Tips


TIPS om annat man kan göra för att öka sin synlighet i sökmotorerna

Om vi utgår från att du redan har en modern och ändamålsenligt hemsida med intressant innehåll och att den är sökmotoroptimerad s.k. On Page samt även Off Page dvs. att det regelbundet skapas IN-länkar till den från olika typer av RELEVANTA webbsajter, bloggar, forum mm – så finns det ytterligare några saker man kan göra för att öka sin synlighet i både sökmotorerna men även på andra ställen på internet.

Företagsblogg

Man kan starta och skriva lite då och då i en företagsblogg och emellanåt länka till OLIKA delar (sidor) av sin webbsajt.
Detta förutsätter då att man har någon som kan avsätta TID till att skriva och att man har en klar plan för VAD man vill skriva om – och man bör se bloggen som ett komplement till hemsidan och föra ut budskap och information där som kanske inte är lika lätt att göra via hemsidan.

Företagssida på Facebook

Nästa steg kan vara att starta en företagssida på Facebook – och via olika åtgärder skaffa sig s.k. “fans” som gillar den information men tillhandahåller där. Där kan man t.ex. ge tips om nya tjänster eller produkter, events och evenemang, starta tävlingar, be om feed-back och starta en dialog, Det förutsätter på samma sätt – att man har någon som kan avsätta TID att regelbundet både uppdatera och aktivt föra en DIALOG med sina fans. Det är nog också lämpligt att det är någon med lite vana från Facebook då det är en liten annan typ av kommunikation än den envägskommunikation man har på en hemsida.

Börja Twittra

Ytterligare en sak man kan göra – är att börja Twittra dvs. skriva microblogg inlägg. Det är korta textmeddelanden och på samma sätt kan man skaffa sig en svans av “följare” dvs. personer som prenumererar på dina twitter inlägg för att de gillar dem och tycker det du skriver är intressant.

Nyhetsbrev

Man kan också starta ett Nyhetsbrev – som kunderna och besökarna till hemsidan, bloggen, företagssidan  kan anmäla sig till att de vill prenumerera på. Beroende på hur mycket man har att berätta om så bör man välja en lagom ambitiös frekvens t.ex. 1gång/kvartal eller 6 ggr per år. I Nyhetsbrevet kan man berätta om olika nyheter, nya tjänster och produkter. något evenemang, ge en del gratis tips och råd mm. Det fina med Nyhetsbrev (om man väljer rätt typ av lösning)  är att man kan få statistik på vilka som dels öppnat och förmodat läst nyhetsbrevet, vilka länkar de klickat på, om de läst det flera ggr osv. Man skall alltså i nyhetsbrevet bara skriva korta notiser om olika områden och sedan lägga en LÄNK till den del av ens hemsida eller kanske blogg – som behandlar detta mer ingående. Då blir det extra intressant att se vem som klickat på vilka länkar osv.

Skicka sökmotoroptimerade pressmeddelanden

Man kan också skriva pressmeddelande och via en tjänst som t.ex. Newsdesk publicera dem och sprida dem till ett stort antal journalister

“MyNewsdesk förenklar ditt PR-arbete. Du får mer relevant exponering i media samtidigt som dina pressmeddelanden sökmotoroptimeras och delas i sociala nätverk. Med bara ett par klick publiceras dina nyheter och sprids enkelt vidare av dig och dina läsare, i både redaktionella och sociala medier.

MyNewsdesk har skapat något som alla som jobbar med sökmotoroptimering drömmer om – en självgående ”sökmotoroptimeringsmaskin”. På MyNewsdesk publicerar kunderna välskrivna pressreleaser om sig själva. Dessutom länkar kunden till pressreleasen och twittrar om den… MyNewsdesk skapar inte enbart fördelar åt sig själva i sökmotorerna utan delar även med sig av länkkraft till sina kunder.”

Här kan du läsa om olika versioner och funktioner och vad det kostar NewsDesk Price Plans – det spännande är – att man kan testa alla versionerna kostnadsfritt i 30dgr och kan sedan bestämma om man vill uppgradera, nedgradera eller avsluta testen helt.

 

Ja det var några tips om sökmotoroptimering – Lycka till