4 saker du borde ha på din webbplats


Webbsajter är en slags behållare för innehåll. De är en magisk kombination av design och programmering som levererar bilder och ord till besökarna.

Vad skall man då ha på sin webbsajt?

Vilket innehåll fungerar bäst?

Vad är riktigt dåligt och som man verkligen skall undvika?

 

Här kommer tips om några saker som bör finnas och på slutet några saker man INTE skall ha.

  1. Svar på Top 5 frågorna

    Just nu så är det några som söker efter dina tjänster och produkter och den information du tillhandahåller. Om du inte har lättillgängliga svar på deras  viktigaste frågor, då söker de svaren någon annanstans. Din sajt måste ha svaren på dina besökares frågor.

  2. Lägg till de ämnen som dina besökare INTE kan hitta

    Om du har en sökruta på din sajt, ja då har du ett verktyg att LYSSNA. Om du har satt upp Site Search i Analytics så kan du se vad besökarna letar efter.
    Du kan också se vad besökarna INTE hittar. Denna rapport brukar kallas “Report of Broken Dreams” eftersom den beskriver på vilket sätt din sajt är otillfredsställande för dina besökare.

  3. Visa bilder på dig själv och dina anställda/ ditt team

    Använd RIKTIGA foton – inte Stockphoto bilder. Du och dina medarbetare är UNIKA för ditt företag så de gör skillnad. Ha en bild på varje person och skriv en kort beskrivning. Det har en fördel även ur SEO synpunkt, webbsajter rankar ofta bra för NAMN men bara om det är en separat sida för varje person, inte om det är EN sida med många olika personer på. Genom att ha både ett foto och ett namn på sajten – så bygger man förtroende. Förtroende leder till telefonsamtal, ifyllda kontaktformulär mm. Om du är ett litet företag, så har du en fördel här – ta vara på den.  Du kan vara mer personlig, mer mänsklig – än ett större företag.

  4. Berätta din story!

    Varför är ditt företag verksamt inom denna nisch. Hur startade allting. Vad är syftet, målen och visionerna.  Din (grundarens) bakgrund osv.

    Din berättelse möjliggör för besökarna att kontakta dig på en djupare nivå Det är därför de klickade på “Om”. Alltså – skriv en kort berättelse , lägg det på “Om företaget” (Om oss) sidan och om möjligt gärna en filmsnutt.

    Några saker du INTE borde ha på din webbsajt

    1. Ändra på stycken / paragrafer som  är längre än 5 rader. De flesta besökare scannar snabbt av en sida när de letar efter relevant information. Långa och blockvisa paragrafer scannas eller skippas helt. Skriv KORTA stycken / paragrafer om du vill att det skall bli läst.
    2. Ta bort din testimonial (rekommendationer/ kundcitat) sida. Besökarna tenderar att inte besöka de sidorna, om du ändå vill att läsarna skall hitta dem, sprid ut dem lite här och där på sidorna.
    3. Skippa “Vi är Nr 1, Bäst, Topp, Störst”Läs också 9 saker du borde ta bort från din webbsajt – omedelbart