10 vanligaste felen


De 10 vanligaste felen webbdesign byrån

på “Fina Gatan” brukar göra

  1. De har (i varje fall tidigare) haft en förkärlek för Flash – så ibland skapar de en jättetjusig startsida som bara består av en Flash bild – dvs. ingen riktigt TEXT alls som Google kan tolka OCH alla besökare har inte senaste flash programmet eller s.k. plugin för sin webbläsare – så de kan inte se sidan. Men visst – det är snyggt – men hittas inte i Google. Numera har lyckligtvis många lämnat Flash bakom sig. Men i takt med att fler och fler använder WordPress för att bygga sina webbsajter och baserar dem på färdiga teman – gratisteman eller betalteman – så ser väldigt många sajter likartade ut och väldigt många tema har en jättestor bild eller bildspel – som täcker halva sidan och ibland tom så mycket att man måste scrolla för att se resten. Det går stick i stäv mot den s.k. “above the fold” regeln – att det intressanta och indexerbara innehållet dvs. texten – skall komma först och utan att man behöver scrolla.
  2. Använder s.k. frames (ramar) – det är förhoppningsvis inte så vanligt hos vanliga hemsidor nuförtiden men en del e-butikslösningar sitter fortfarande fast i det. Ej heller bra ur bl.a. sökmotorsynpunkt – avrådes ifrån. Det har lyckligtvis också nästan försvunnit helt.
  3. Förser sajten med snygga bilder – men optimerar inte bilderna för webben – kan vara 200 – 600kb stora styck. Tar för lång tid att ladda plus att Google inte gillar sidor som är större än 100kb(man får i princip “minuspoäng”) och rekommendationen är att försöka hålla sig under 50kb.
  4. För att de synliga Rubrikerna skall bli riktigt snygga – eller kunna använda ett ovanliga typsnitt – så gör de rubrikerna i form av en BILD – varpå Google inte kan tolka sökordet som egentligen ligger i rubriken – ett av de ställen man får “poäng” för när Google hittar ett sökord i en rubrik. Denna skall kodas som en H1 rubrik och dessutom vara max 8 ord lång.​
  5. Analogt kanske man gör så även för underrubriker som istället borde kodas som H2 rubriker.
  6. Man optimerar inte de s.k. META taggarna (osynliga för besökaren men läses av sökmotorn) utan skriver ofta som Titel “Välkommen till Företaget AB – vi erbjuder……  ”
    Då detta är det viktigaste stället att få in sina sökord i på ett så intresseväckande och optimerat sätt som möjligt – är det riktigt illa. Den andra viktiga META taggen är Beskrivningen – där brukar det stå mer eller mindre relevanta och bra saker – men de är inte optimerade och är inte tillräckligt intresseväckande. Både Titel och Beskrivning är det som visas i sökresultatet och det som skall få besökaren att klicka på just DEN länken.
  7. Man har nästan ALDRIG spamskyddat e-postadresserna – vilket är ganska enkelt att göra och mycket viktigt idag när en stor del av mailen består av spam som ibland dessutom kan vara direkt skadlig. Ibland spamskyddar man genom att gör mail adressen som en BILD eller skriva namn(at) domän.se – men då kan besökaren inte enkelt klicka på e-post adressen och bara skicka sitt mail. Bättre med ett kontaktformulär, helst skyddat av en Captcha kod.
  8. Man lägger väldigt sällan in extra kod för sökmotoroptimering och vissa andra saker – något som är mycket enkelt att göra bara man har det på sin checklista.
  9. Många bygger hemsidan med en sån teknik och med sådana verktyg/program att det blir svårt för dig att underhålla den själv – det blir dyrt för varje minsta lilla ändring och du blir beroende av att den upptagna webbdesignbyrån skall ha tid med och prioritera dig. Eller anlitar någon kompis, dotterns pojkvän/sonens flickvän, en KTH student osv. och får det billigt – men när man om 1 år behöver hjälp – ja då är de nästan alltid på backpacking i Nya Zeeland…
  10. Man jobbar ofta på löpande räkning och kunden vet sällan vad det totalt sett kommer att kosta.Att så ofta som det förekommer brista på många av ovanstående viktiga punkter och samtidigt debitera kunden 1 000 – 2000kr i timarvode är något man borde fundera över.

    Vill du “kunna bocka av” alla ovanstående punkter, få en hemsida utan Flash och utan “above the fold” men som kommer på Topp10 i Google och få ett attraktivt fastpris så du vet vad det totalt kommer att kosta dig – SAMT möjlighet att enkelt kunna underhålla din hemsida själv utan större förkunskaper – ja DÅ är du välkommen att kontakta mig.